Faza 5: Vještina i struktura

Dijete razvija Snagu moći kako bi postalo vješto učeći u svojoj obitelji i kulturi. Uči koje se uloge i ponašanja smatraju prikladnim odgovarajućem spolnom i društvenom položaju. Ove uloge postaju primarni načini povezivanja s drugim ljudima i grupama. Metode i moral koji se stvaraju u ovoj fazi  daju konačni zbir ponašanja za potpunu osobnost čovjeka, stvara se pogled na život i svijet općenito  npr. seksizam, rasizam, što je mladost, starost, žena, muškarac, a doneseni zaključci mogu se prenositi s generacije na  generaciju.    

Faza 5 podrazumijeva djetinjstvo od 6. do 12. godine života. U toj fazi dijete je koncentrirano na razvoj vještina potrebnih za neovisno preživljavanje u svijetu. Polaskom u školu stvara nova prijateljstva, susreće se s novim autoritetima. Nova sredina proširuje djetetove aktivnosti koje šire njegove vidike dajući mu pritom prostor za novo kreativno izražavanje. To mu sve služi da razvija vlastiti kod vrijednosti temeljen na njegovim jedinstvenim iskustvima.  Koristeći strukture drugih kao osnovu, kreira, testira i poboljšava vlastite vještine. Da bi stvorilo vlastite vještine koristi proces koji se zove isključivanje. To uključuje usvajanje vještina od  drugih i obranu od njih u isto vrijeme, raspravljajući  i svađajući se. Djelomičnim usvajanjem  vrijednosti  od okoline i pridodajući ih svojim, stvara, poboljšava i širi vlastite vrijednosti.

Glavni zadatak ove faze je:

  • kako izgraditi svoju unutarnju strukturu koja me podržava
  • kako razvijati kompetencije, svladavati tehničke i socijalne vještine koje su nam potrebne za upravljanje našim životom živeći u svojoj sredini

Razvojni zadatci:

  • da bi izgradili svoje vještine trebate odlučiti učiti iz pogrešaka
  • naučiti slušati kako bi prikupili informacije i razmišljali o tome
  • vježbati razmišljanje i djelovanje, razgovarati o željama i potrebama
  • provjeriti obiteljska pravila, ideje i vrijednosti te učiti o ljudima vani, izvan uže obitelji
  • snositi sankcije zbog ne pridržavanja određenih pravila kako bi razvili unutarnju kontrolu
  • ne slagati se s drugima a biti voljen i dalje
  • učiti što je moja odgovornost, a što je odgovornost drugih
  • učiti kada pobjeći, kada pustiti, a kada stajati čvrsto, razvijati sposobnost za suradnju

Ako ne uspijemo usvojiti  ove vrijednosti i vještine to će nas ograničavati kasnije  kao odrasle osobe.  Npr . nećemo imati jasnu  strukturu, zbog nedostatka obiteljske strukture.  Zbog nedostatka  jasnih obiteljskih vrijednosti, nedostajat će nam jasnoća i nećemo imati dobre uzore u životu.

Tijekom ove faze također možemo usvojiti neke vrijednosti koje štete našem razvoju i razvijanju određenih vještina.

  • možemo zamijeniti potrebe, usmjerimo se na stjecanje materijalnih stvari  umjesto da  smo u kontaktu s ljudima koje trebamo
  • možemo se natjecati s prijateljima umjesto da surađujemo i podržavamo se
  • možemo ograničiti naše vještine odustajući od nečeg,  ne dajući mogućnost istraživanju
  • možemo se ponašati prilagodno, naročito autoritetu umjesto da razvijamo neovisnost
  • koristimo vještine koje su u skladu s našim spolom, umjesto onih koje su u skladu s našim potrebama
  • možemo temeljiti naš odnos na dodvoravanju, umjesto na razvijanju zajedničkog potencijala za moć
  • možemo djelovati rigidno, nepopustljivo zbog prihvaćanja tuđeg načina rada, zato što ne stvaramo vlastiti.
  • možemo se osjećati ljutito kada smo aktivni umjesto da smo radosni što radimo nešto dobro
  • možemo zaključiti da učenje vještina nosi negativne konsekvence želeći ih  izbjeći,  zato što vjerujemo da ćemo to trebati stalno raditi. Npr. znaš prati posuđe – misliš da će okolina reći: „Ok od sada pa na dalje ti ćeš to stalno obavljati.“
Skip to content